Fontos-e a karrierépítés során az én-marketing és a megjelenés?

2020.09.27
Smink: Karrier&Smink - Ország Anikó Makeup Artist, Fotó: Nerpel Nikoletta fotográfus
Smink: Karrier&Smink - Ország Anikó Makeup Artist, Fotó: Nerpel Nikoletta fotográfus


Külföldi szakirodalmak már a '90-es évekre (Tom Peters (1997) - Fast Company: The Brand Called You) visszanyúlóan foglalkoznak az én-marketing témájával, Magyarországon valamennyivel később ütötte fel a fejét, de az elmúlt 2-3 évben egyre inkább a figyelem középpontjába kerül. Mindennek egyik kiemelt oka, hogy a munkaerőpiaci viszonyok megváltoztak, a korábbi biztos munkahelyek bizonytalanná váltak, ma már egyre kevesebb időt töltünk el egy-egy munkahelyen,  továbbá a pénzügyi siker és a munkahelyi biztonság fogalma lényegében elváltak egymástól, így az új környezetben a munkahelyi kiemelkedés teljes mértékben az egyén felelőssége lett. 

Mi az az én-marketing és miért érdemes vele foglalkozni a karrierünk során?

Ennek az egyéni felelősségnek a kibontakoztatásához nyújt segítséget a személyes márkaépítés (én-marketing, self-branding, én-márka alakítás). 

A személyes márkaépítés tehát a bizonytalan munkakörülmények között a személy egyéni irányítását hangsúlyozza és a munkaerőpiac bizonytalanságaival szemben, mint elsődleges megoldás jelenik meg.

Fontos-e az interjúztatók és döntéshozók szerint az én-marketing a karrierépítés során?

HR-esként szinte nap, nap után találkozom a jelentkezők pályázataival, önéletrajzaival és sokszor bennem van, hogy olyan szívesen segítenék - a szakmai részt most nem számítva - az adott pozícióhoz passzoló, a jelentkező szakmai brandjét kiemelő sminkeket ajánlani a csatolt CV fotók kapcsán.  - Hogy miket szoktam tapasztalni, arról egy későbbi posztban lesz szó. Mindezt a tanácsadó szerepet pedig azért érzem küldetésnek, mert egy 2020. április-május időszakában végzett - nem reprezentatív - diplomamunkában publikált kutatásom során kiderült, hogy a munkaerő kiválasztásában résztvevő cégvezetők, döntéshozók, szakemberek és HR-esek 81%-a szerint fontos vagy nagyon fontos az én-marketing a karrierépítés során*, tehát nem szabad figyelmen kívül hagyni. További fontos adat, hogy szerintük 100 jelentkező közül csupán maximum 40 foglalkozik ezzel tudatosan, így bőven van még lehetőség kitűnnünk általa a tömegből, ha tudatosan szeretnénk építeni a karrierünket.

Forrás: Ország Anikó (2020): A megjelenés mint én-marketing elem hatása a karrierre és megjelenése az employer brandingben
Forrás: Ország Anikó (2020): A megjelenés mint én-marketing elem hatása a karrierre és megjelenése az employer brandingben

A munkaerő kiválasztásában résztvevő cégvezetők, döntéshozók, szakemberek és HR-esek 81%-a szerint fontos vagy nagyon fontos az én-marketing a karrierépítés során, azonban szerintük 100 emberből csupán 40 foglalkozik ezzel tudatosan*.

A megjelenésem is befolyásolja a rólam kialakult képet?

Röviden: igen! Gondoljunk csak abba bele, hogy például már egy önéletrajz során a megjelenésünkről csatolt fotó is befolyásolhatja a kiválasztásban szereplők első benyomását rólunk, azaz a márkánkról. Ez a személyes márka nagyon leegyszerűsítve ugyanis nem más, mint az az erőteljes, világos gondolat, ami az emberek eszébe jut, amikor az egyénre gondolnak (Peter Montoya, (2009)). Feltételezem vagyunk egy páran, akik nem szeretnénk ezt kialakult képet a véletlenre vagy a kiválasztásért felelős ember hangulatára, korábbi benyomásaira bízni, így szeretnénk kézbe venni ennek irányítását, vagy tudatosabban formálni az álomállás, előrelépési lehetőség elérése érdekében, maximum csak azt nem tudjuk még, hogy hogyan. 

És, hogy ebben mennyire játszik szerepet a megjelenés?

A hivatkozott kutatásom során az is kiderült, hogy a válaszadók 70%-a szerint a cégek elvárásai között fontos vagy nagyon fontos tényező a munkavállalók megjelenése.  Éppen ezért érdemes erre hangsúlyt fektetnünk mind a CV fotónk mind pedig az interjún mutatott megjelenésünk kapcsán, ugyanis a cél, hogy a velünk szemben ülő döntéshozó érezze, hogy a lehető legtöbb tényezőben passzolunk az elképzelésükhöz és a vállalati kultúrához.

A válaszadók 70%-a szerint a cégek elvárásai között fontos vagy nagyon fontos tényező a munkavállalók megjelenése.

Mindezek alapján fontos végiggondolnunk, hogy egy-egy munkahelyi pozíció esetében mit is szeretnénk magunkról kommunikálni, közvetíteni. Ebben pedig, nők esetében a sminknek is szerepe van. Például a képen látható doktornő esetében minden részlet kommunikálja a pozíciót és a smink is a szakmára jellemző követelményekkel azonosulást (pl. bizalomkeltést) szolgálja. Azt, hogy mit kell figyelembe venni egy CV fotó és állásinterjú esetén a smink kapcsán, fogok még részletesebben is írni.

Írta: Ország Anikó (Karrier&Smink - Ország Anikó Makeup Artist) / aniko.orszag@gmail.com / https://www.orszaganiko.hu/


* A nem reprezentatív kutatást olyan cégvezetők, döntéshozók, szakemberek és HR-esek között végeztem, akik jelenleg is vagy korábban részt vettek kollégák kiválasztásában, felvételében, azaz akik jelentősen befolyásolják, hogy a jelentkezők az egyes szűrőkön átmennek-e vagy sem. A kutatás címe: A megjelenés, mint én-marketing elem hatása a karrierre és megjelenése az employer brandingben. 107 válaszadó vett részt a kutatásban, akik nemük szerint 70-30%-ban nők és férfiak, korukat tekintve leginkább 26-45 év közöttiek, és 56%-uk vezetői beosztású, további 14%-uk HR-es, a többiek pedig egyéb alkalmazottak voltak. Legtöbben a szolgáltatóiparból töltötték ki a kapcsolódó kérdőívet (68%), de képviseltették magukat az ipar, a kereskedelem és közigazgatás szektorok is. Cégméret kapcsán pedig megközelítőleg egyharmaduk mikro-, egyharmaduk kis- és közepes vállalkozás, további egyharmaduk pedig nagyvállalat típusú céget képviselt.